Skocz do zawartości
  • 👋 Witaj na MPCForum!

    Przeglądasz forum jako gość, co oznacza, że wiele świetnych funkcji jest jeszcze przed Tobą! 😎

    • Pełny dostęp do działów i ukrytych treści
    • Możliwość pisania i odpowiadania w tematach
    • System prywatnych wiadomości
    • Zbieranie reputacji i rozwijanie swojego profilu
    • Członkostwo w jednej z największych społeczności graczy

    👉 Dołączenie zajmie Ci mniej niż minutę – a zyskasz znacznie więcej!

    Zarejestruj się teraz

[TUT] Team Fortress 2 Mega Poradnik dla nowicjuszy


FatherOvTerror

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z dniem 23 czerwca 2011, Team Fortress 2 stało się grą free2play, o czym już zapewne słyszeliście. Oznacza to, że w grę możemy grać za darmo, jednakże z pominięciem pewnych dodatkowych możliwości. W przeciwieństwie do innych gier F2P, TF2 wcale nas znacząco nie spowalnia i dalej pozwala się rozkoszować tą grą tak, jak graczom posiadającym konta premium (przykładowo - w Battlefield Play4Free za lepsze bronie musimy płacić, a walutą w grze możemy je tylko na krótko wypożyczać). Oznacza to też spory i ciągły napływ nowych i zielonych graczy, którzy z pewnością będą mieli wiele pytań, nie bez powodu - pomimo bycia FPSem, gra jest w pewnych aspektach niezwykle skomplikowana. W związku z tym podjąłem próbę skondensowania najważniejszych rzeczy w jeden, wielki poradnik. Szybko streści wam on historię TF2, przedstawi tryby gry, czy opowie o movemencie.

 

 

 

1. Krótka historia

 

 

Team Fortress 2 to klasowy FPS wydany w październiku 2007. Jest to sequel moda Team Fortress, którego korzenie sięgają jeszcze Quake'a 1. Odbiegła też od swojego realistycznego stylu, przenosząc się w lata 60-te i styl typowo kreskówkowy. Już na starcie gra zebrała mnóstwo pozytywnych opinii, po niedługim czasie została okrzyknięta jednym z najlepszych gier multiplayerowych wszech czasów.

 

Klas do dyspozycji mamy dziewięć - skauta, żołnierza, pyro, demomana, grubasa, inżyniera, medyka, snajpera i szpiega.

 

W roku 2008 zaczęły się zmiany - każda klasa co kilka miesięcy otrzymywała nowy zestaw broni, a każda z nich wymuszała zupełnie nową taktykę. Podczas któregoś update'u otrzymaliśmy drop itemów i możliwość tworzenia czapek. Następnie otrzymywaliśmy... coraz więcej broni i czapek, których dziś łączna ilość przekracza 350, dodając do tego mnóstwo możliwości customizacji przedmiotów poza broniami.

Ciągłe aktualizacje to jeden z istotniejszych aspektów tej gry, nie jest niczym niezwykłym, że co tydzień wydawane są poprawki do gry, dodawane nowe przedmioty, itd.

 

Poza czapkowaniem i niszczeniem oponentów na serwerach możemy się pobawić w grę ligową - stale grane są turnieje na ESL i ETF2L, a na polskiej scenie nieraz organizowane są cupy.

 

Pomimo pewnych aspektów, które nie zawsze podobają się graczom, gra jest dalej kochana przez dziesiątki tysięcy. Dajcie jej szansę, a przypuszczam, że szybko ich zrozumiecie.

 

 

Różnice między kontem free2play, a kontem premium

Plecak na koncie f2p jest ograniczony z 300 do 50 miejsc. Możemy wytwarzać tylko bronie, nie możemy wytwarzać czapek, czy konkretnych, rzadszych itemów. Nie możemy również handlować i podarowywać prezentów - możemy jedynie otrzymywać coś na nasze konto (jeżeli ktoś oczywiście jest na tyle dobroduszny, by dać nam to za darmo). Z random dropu wypadają nam tylko bronie. Oznacza to mniej więcej, że w samej grze mamy równe szanse!

 

"Nie możemy handlować, nie mamy broni i mamy równe szanse?"

Otóż podstawowe zestawy broni są do zdobycia poprzez zbieranie achievementów (osiągnięć). Tym sposobem możecie w pewnym czasie zdobyć 27 broni, co zdecydowanie zwiększy wasze szanse. W międzyczasie przedmioty będą wam też wypadały poprzez drop, również te nowe. Poza tym zaskakująco duża ilość graczy faworyzuje podstawowe bronie - podstawowe zestawy broni są wystarczająco zbalansowane, aby móc skutecznie fragować swoich przeciwników.

 

"Dobrze, a co, jeżeli jednak chcę posiąść konto premium?"

Żaden problem, wystarczy kupić TF2 w zestawie z Orange Boxem (ok. 60 złotych wraz z Portalem, Half-Lifem 2 i dodatkami), bądź też za pomocą PayPala lub karty płatniczej dokonać przelewu na

To jest ukryta treść, proszę
i zakupić coś w Mann Co. Store (wewnętrznym sklepie TF2).

 

"Czy konto premium jest do czegoś niezbędne?"

Jedynie do wytwarzania czapek, rzadszych przedmiotów i handlu z graczami. Inaczej mówiąc, jeżeli cię to nie interesuje, free2play w zupełności ci wystarczy.

 

 

 

 

 

2. Klasy oraz ich bronie, pozyskiwanie broni

 

Moglibyśmy tu wiele napisać, lecz wszystko zostało już fantastycznie opisane i przetłumaczone przez twórców TFowej Wiki - czemu więc mielibyśmy marnować ich ciężką pracę? Tam też znajdziecie odnośniki do każdej broni z dokładnym opisem jej działania.

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

 

 

 

"Jak zdobyć te bronie?"

Możemy cierpliwie czekać, aż wręczy je nam random drop, albo wykonywać osiągnięcia.

 

"Czym są te osiągnięcia?"

To zestaw pewnych zadań, poprzez których wykonywanie otrzymujemy kamienie milowe, a następnie bronie przypisane do tychże kamieni. Dotyczą one konkretnych klas i polegają na przykład na spaleniu kilkuset osób pyro, czy zabiciu kilku osób w krótkim czasie bądź w wyznaczony sposób. Pełen ich opis znajdziesz

To jest ukryta treść, proszę
i w grze, wraz ze szczegółami odnośnie ich wykonania.

 

"Można to jakoś przyspieszyć?"

Jeżeli bardzo chcesz, możesz zawędrować na serwery achievementowe i wbić je wszystkie w kilkanaście minut. Zniszczy ci to trochę statystyki, możesz je jednak później zresetować.

 

"Ale to jakieś 30 broni, a w grze jest blisko 100!"

Patrz punkt o

To jest ukryta treść, proszę
.

 

 

 

 

 

3. Typy map i rozgrywek

 

 

CP (Control Point)

Na mapie znajdują się metalowe kręgi (punkty kontrolne), a zadaniem zespołów jest ich zajmowanie bądź obrona. Tryb ten dzieli się na dwa - 5-CP oraz Atak-obrona.

Tryb 5-CP: Każda drużyna rozpoczyna z dwoma punktami, a punkt środkowy pozostaje nieprzejęty. Gra rozpoczyna się walką na środku, a drużyna, która przejmie ten punkt ma możliwość ataku kolejnego punktu. W tym trybie możemy atakować jedynie połączone ze sobą punkty, tych bardziej oddalonych nie możemy. Gra kończy się w momencie, gdy team RED lub BLU zajmie ostatni punkt przeciwników.

Tryb Atak-obrona: Drużyna RED broni, a drużyna BLU atakuje. BLU otrzymuje wyznaczony czas na zajęcie punktów pobocznych, który odblokuje ostatni pkt do zajęcia (np. cp_gravelpit), lub zajmowanie kolejnych po sobie punktów w kolejnych etapach (np. cp_dustbowl z 3 etapami). Każdy zajęty punkt dodaje czas na zajęcie następnych. Gra kończy się w momencie upływu czasu (wygrywa RED) lub zajęciem ostatniego punktu (wygrywa BLU). Po ostatniej rundzie strony są zamieniane.

 

Zajmowanie punktów zajmuje trochę czasu i zależne jest od osób stojących w jego okolicy (wyznaczonej często czarno-żółtymi liniami). Im więcej osób na punkcie, tym szybsze jego zajęcie. Skaut oraz pewne klasy ze specjalnymi broniami dostają mnożnik x2, zajmują wtedy punkt z prędkością 2 stojących na nim osób.

 

 

CTF (Capture the Flag)

Obie drużyny znajdują się na symetrycznej mapie, a w ich bazie leży teczka z tajnymi informacjami (Intelligence, czyli TFowa flaga). Gra polega na zabraniu teczki przeciwników i doniesienie jej do swojej teczki. Gra kończy się standardowo po 3 capture'ach lub po 30 minutach (wtedy wygrywa drużyna z większą ilością doniesionych teczek)

Główną różnicą od innych CTFów jest to, że upuszczona teczka nie wraca do bazy od razu po dotknięciu jej przez ich właścicieli. Leży ona na miejscu upuszczenia przez 60 sekund, wartość ta jest resetowana po każdym upuszczeniu.

 

 

PL (Payload) oraz PLR (Payload Race)

Payload: Przypomina to tryb Atak-obrona, jednak zamiast zajmowania punktów przepychamy wózek. Im więcej osób przy nim stoi, tym szybciej jedzie do przodu. Jeżeli przez dłuższy czas do wózka nikt nie podchodzi, wózek zaczyna się cofać. Ponownie gra kończy się upływem czasu lub przepchaniem wózka do ostatniego punktu.

Tryb Payload Race wyścig wózków, wygrywa drużyna, która pierwsza dopcha swój wózek do ostatniego punktu. Wózek tym razem nie cofa, ale może zjeżdżać, jeśli przestanie być pchany na podjeździe. Jeżeli mapa składa się z kilku stage'ów, wygrana drużyna z poprzedniego ma już lekko przesunięty wózek.

 

 

Arena:

Obie drużyny respawnują się po przeciwnych stronach mapy. Tryb polega na zabiciu wszystkich oponentów bądź zajęciu punktu. Gra kończy się wraz ze śmiercią jednego zespołu (wygrywa przeciwny), zajęciem środkowego punktu (wygrywa drużyna zajmująca), bądź remisem (jeżeli ostatni gracze zginą w tym samym momencie, lub minie wyznaczony czas). W tym trybie czasem jest aktywowany tryb First Blood - pierwszy zdobyty frag gwarantuje zabójcy kryty (czytaj niżej) na 5 sekund. Całość odbywa się na zasadzie nagłej śmierci - po śmierci respawnujemy się dopiero w następnej rundzie.

 

 

KOTH (King of the Hill):

Kolejny tryb rodem z Quake'a. Ponownie znajdujemy się po dwóch sąsiednich stronach symetrycznej mapy, a na środku znajduje się punkt kontrolny. Naszym zadaniem jest zajęcie punktu i utrzymanie go przez czas określony przez serwer. Przeciwnicy mogą punkt odbić i sprawić, że to ich czas zacznie upływać. Wygrywa oczywiście drużyna, która pierwsza utrzyma punkt przez określony czas.

 

 

TC (Territorial Control):

Tryb nieco zapomniany i nierozwijany od jakiegoś czasu. Drużyny respią się w sąsiadujących ze sobą bazach. Naszym zadaniem jest zajęcie punktu przeciwnika. Po jego zajęciu przemieszczamy się na kolejny stage, wnikający coraz głębiej do bazy wroga. Gra kończy się w momencie zajęcia ostatniego punktu przeciwnika. Gra wygląda jak bardziej rozbudowany tryb 5-CP.

 

 

Jeszcze bardziej rozbudowany opis

To jest ukryta treść, proszę
.

 

 

 

4. Efekty oraz trafienia krytyczne

Na serwerach wielokrotnie natraficie na lecące rakiety, które w mig rozwalają naraz 5 osób, albo skauta niszczącego nas jednym strzałem. Oznacza to, że trafiliśmy na kogoś z trafieniami krytycznymi (krytami) bądź mini-krytycznymi (minikrytami). Trafienie krytyczne to trafienie o sile 300% bazowego strzału. Minikryt to trafienie wzmocnione o 35%. Trafienie krytyczne przypadają losowo, bądź otrzymujemy je zależnie od broni (leczący nas medyk odpala ładunek z Kritzkriega, zabijemy kogoś rękawicami KGB...), trafienia minikrytyczne zależą już wyłącznie od broni.

Warto dodać, że nielosowe trafienia krytyczne możemy przewidzieć - broń przeciwnika wyraźnie się świeci oraz posiada charakterystyczne 'iskry' wokół siebie.

 

Gra posiada serię innych efektów wywołanych przez niektóre bronie:

  • Buff/Overheal (przeciwnicy/pobratymcy mają naokoło siebie czerwone/niebieskie krzyże) - oznacza to, że przeciwnik jest nadleczony - posiada on ponad 100% swojego bazowego zdrowia.
  • Afterburn (ekran naokoło się pali): Wywoływany wszystkim, co podpala. Jesteśmy podpaleni, ubywa nam hp dopóki nie podniesiemy apteczki, bądź nie minie efekt.
  • Jarate (pożółkły, pofałdowany ekran): Wywoływane jest przez celny naładowany strzał z Sydnejskiego Usypiacza bądź będąc trafionym Sikwondo. Wszystkie trafienia, które otrzymamy liczą się jako trafienia minikryty.
  • Mad Milk (ikonka białej kropli przy stanie zdrowia): Otrzymujemy po byciu oblanym Wściekłym mlekiem. 66% zadanego tobie damage'u przez przeciwnika trafia do niego w formie zdrowia.
  • Krwawienie (ekran 'mrugający' na czerwono): Wywołane jedną z broni powodującą krwawienie. Ubywa nam po kilka hp dopóki efekt się nie skończy, bądź nie weźmiemy apteczki.
  • Oznaczenie (czaszka przy stanie zdrowia): Zostaliśmy oznaczeni Wachlarzem bojowym. Wszystkie otrzymane trafienia liczą się jako minikryty. Trwa to dopóki oznaczający nas skaut nie zginie, nie oznaczy kogoś innego, bądź efekt nie minie.
  • Buffy (poświata wokół naszych nóg): Stwarzane przez żołnierza bądź medyka. Zależne od wyposażenia żołnierza - Sztandar Chwały zapewnia nam minikryty, Concheror część zadanych nam obrażeń zamienia nam w zdrowie, Wsparcie Batalionu redukuje obrażenia - stajemy się odporni na trafienia krytyczne, obrażenia nam zadawane są redukowane o 35%. Medyk może na Amputatorze aktywować drwinę, aby nas uleczyć.

 

5. Drop, crafting, trading

 

 

Drop - O, makrela mi dropła!

 

 

Czyli trochę RPG w FPSie. W grze istnieje system dropu. Na jakiej zasadzie on działa? Otóż co 15-75 minut podczas gry mamy szansę na otrzymanie losowego przedmiotu. Może to być broń, skrzynka, farba, nametag, czapka, taunt... Ale powoli. System ten pozwala po pewnym czasie stworzyć sobie kolekcję czapek, wytworzyć bronie, bądź przy odrobinie szczęścia otrzymać wcześniej to, czym chcielibyśmy postrzelać, a nie posiadamy tego. Drop działa przez ok. 11 godzin gry w ciągu tygodnia i jest resetowany w czwartek o 1 w nocy.

Przedmioty te magazynujemy w plecaku. Bronie wiadomo do czego służą. Co z resztą?

 

  • Czapki służą do noszenia na głowie (duh)
  • Miscellaneous items służą do noszenia poza czapką
  • Farby pozwalają pomalować część czapek i misców
  • Etykietki z nazwą i opisem pozwalają nam nazwać bronie, czapki, bądź misc itemy.
  • Skrzynki to loteria TFowa. W sklepie Mann Co Store możemy kupić klucze do jej otwarcia. W skrzynkach znajdują się różne, wyżej wymienione rzeczy.
  • Dziwne bronie - naliczają one zabójstwa i po przekroczeniu pewnej ilości zmieniają automatycznie nazwę.

 

Wytwarzanie (crafting) - wirtualny Słodowy

 

 

Crafting pozwala nam wytworzyć konkretne bronie, bądź czapki. Nie jest to aspekt, który można szybko i dokładnie wyjaśnić, polecamy więc lekturę

To jest ukryta treść, proszę
oraz skorzystanie
To jest ukryta treść, proszę

 

 

Handel (trading) - Free itemz plox

 

Z racji wkroczenia do gry tak potężnej ilości przedmiotów, gracze bez możliwości wymiany ich między sobą byliby naprawdę smutni. Dlatego więc wraz z farbami, czy etykietkami Valve wprowadziło system handlu. Pozwala on nam przy odrobinie chęci kupić pożądane przez nas bronie, czy czapki. Niestety, gracze f2p będą w pewnym stopniu ograniczeni i będą mogli jedynie otrzymywać przedmioty.

To jest ukryta treść, proszę
(nauczy was też jak unikać oszustów!) oraz
To jest ukryta treść, proszę
. My również posiadamy osobny dział, w którym śmiało możecie zadawać pytania oraz wrzucać swoje oferty w tematach o handlu.

Część itemów pozostaje niemożliwa do wysłania. Są to głównie rzeczy z osiągnięć, czy itemy przyłączone do zpreorderowanej gry. Można je zapakować używając papieru do pakowania, osoba, a zapakowany prezent będzie miał podpis "gifted by: <twój nick>". Niektórych przedmiotów ze sklepu (i niektórych przedmiotów w ogóle) nie można zapakowywać.

 

Jakość przedmiotów - ej skąd masz zielone literki?

 

Nie inaczej jak poprzednio,

To jest ukryta treść, proszę

 

Inne (nie)przydatne linki:

 

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

---

To jest ukryta treść, proszę

 

 

 

 

 

6. Scena ligowa

 

W życiu niektórych graczy przychodzi moment, w którym uznaje on, że puby mu nie wystarczają i szuka on rozrywki na wyższym poziomie. Czegoś z teamplayem, doskonałą komunikacją, wymagającą większych umiejętności, niż bieganie pyro po mapie. Oto skrócony poradnik wprowadzający do gry competitive:

TF2 odbywa się w trybie 6v6. Limit klas - 1 na medyka i demomana, 2 na każdą pozostałą. Klasycznym 'zestawem' jest 2 żołnierzy, 2 skautów, 1 demoman i 1 medyk. Zmiany na powiedzmy snajpera, czy pyro odbywają się między żołnierzami i skautami. Grane są głównie mapy 5-CP (limit czasowy 30 minut, limit wygranych - 5 rund przewagi), a zaraz potem CTF (do 3 capture'ów, wygrywa drużyna, która pierwsza wygra 2 takie rundy); Atak-obrona (z tzw. Stopwatchem. Drużyna BLU ustala czas zajęcia konkretnej ilości punktów, później musi przez ten czas bronić je. Drużyny zamieniane są stronami, ponownie przeprowadzają taki atak. W przypadku remisu podczas cupa grana jest trzecia runda).

 

Zanim jednak zaczniecie, proponujemy

To jest ukryta treść, proszę
,
To jest ukryta treść, proszę
, czy
To jest ukryta treść, proszę
. Jeżeli uważasz, że nie jesteś do końca gotowy do gry, możesz zawsze przyjść na pickupy i grzecznie poobserwować grę.

Isnieją dwie strony:

To jest ukryta treść, proszę
oraz
To jest ukryta treść, proszę
. Regularnie startują na nich cupy oraz sezony. Również tf2.com.pl organizuje nieraz prywatne turnieje i cupy - śledźcie stronę!

 

 

Jeżeli chcecie śledzić to, co dzieje się na scenie ligowej, polecamy dane strony:

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

 

 

 

To jest ukryta treść, proszę

 

 

Mam mało FPSów/Co zrobić jak mi gra zamula na moim drewnianym kompie?

Z pomocą nadchodzą

To jest ukryta treść, proszę
.

 

 

A co, jeżeli mam problem związany z internetem?

To jest ukryta treść, proszę

 

 

A jeżeli mam jakiś drobny problem w grze?

Klasyczna sekwencja: Wejdź w Bibliotekę, kliknij PPM na Team Fortress 2 > Właściwości... > zakładka Pliki Lokalne >

To jest ukryta treść, proszę
+ Zdefragmentuj pliki. W większości przypadków działa.

Jeśli nie - poszukaj na forum! Dopiero jak niczego na ten temat nie znajdziesz, to załóż nowy temat.

 

 

Gra mi chodzi w porządku, ale chcę zmienić FOVa/widok broni/inną pierdołę, do której powinna wystarczyć komenda

 

Oto podstawowe komendy:

 

 

 

 

 

/Notatki wstukuję w ten sposób (z '/' przed wiadomością). Tak możecie je wklejać bezpośrednio do configu, dzięki czemu nie pogubicie się w komendach.

/Ta komenda udostępnia szybką zmianę broni. Wartość 0 wraca do starego trybu zmiany broni.

hud_fastswitch 1

 

/Ta komenda zmienia fov (TF2 ma aktualnie ograniczenie od 75 do 90 stopni). Defaultowo - 75

fov_desired 90

 

/Ta komenda zmienia fov broni (jeżeli ma to dla ciebie znaczenie. Nie jest ograniczona liczbowo). Defaultowo - 54

viewmodel_fov 77

 

/Ta komenda wyłącza widok broni. Wartość 1 ponownie przywraca jej widok

r_drawviewmodel 0

 

/Ta komenda przerzuca widok broni ze strony prawej na lewą. Działa dopiero po wyjściu z serwera i wejściu ponownie. Defaultowo - 0

cl_flipviewmodels 1

 

/Ta komenda zmienia rozmiar HUDa. Defaultowo - 0

cl_hud_minmode 1

 

/Ta komenda aktywuje automatyczne przeładowywanie broni. Defaultowo - 0

cl_autoreload 1

 

/Ta seria komend umożliwia crouchjumping bez wciskania dwóch klawiszy (crouchjumping jest szerzej omówiony w dziale o trickjumpingu i movemencie). Pod "klawisz" przypisz klawisz, który używasz do skoku.

alias "+crouchjump" "+jump; +duck"

alias "-crouchjump" "-duck; -jump"

bind "klawisz" "+crouchjump"

 

/Ta seria komend umożliwia wam przypisanie konkretnego tekstu pod klawisz. W polach "klawisz" wpisz oczywiście klawisz, który chcesz używać do wklejania tekstu. Po say/say_team wpisz to, co chcesz wklejać.

//Na czat ogólny

bind "klawisz" "say lol"

 

//Na czat grupowy

bind "klawisz" "say_team lol"

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

 

 

 

 

8. Movement i trickjumping

(jesteśmy w trakcie prac nad filmikami prezentującymi każde z poniższych trików, bądźcie cierpliwi)

 

Crouch jump

Bajecznie prosty trik, który działa na każdej klasie, a znać go możecie z gier na silniku Goldsrc (Counter Strike, czy Half-Life). W trakcie skoku wciskamy klawisz kucania - dostajemy się takim skokiem na niewielkie przeszkody, których nie da się osiągnąć zwykłym skokiem (przykładowo - wózek z bombą, działka i zasobniki inżyniera, murki, poręcze).

 

Double jump

Umiejętność skauta. Prościej tłumacząc - w momencie, gdy wzbiliśmy się w powietrze, naciskamy spację ponownie, a skaut odbije się w powietrzu. Zdolność ta nadaje się wspaniale do osiągnięcia niedostępnych terytoriów (skaczemy blisko 2 razy wyżej, niż reszta klas), czy zmylenia strzelających w nas wrogów (klawiszami ruchu możemy decydować o kierunku lotu drugiego skoku, możemy więc lecąc w lewo nagle uskoczyć na prawą stronę). Można łączyć z crouchjumpem.

 

Triple jump

Jest możliwy z Atomizerem lub Siłą Natury. Pierwszy umożliwia nam to bez zbędnych numerów - po prostu naciskamy po raz kolejny klawisz skoku. Siła natury posiada tzw. knockback - formę odrzutu, która nas odpycha, gdy jesteśmy w locie. Możemy to wykorzystać, strzelają w locie pod odpowiednim kątem.

 

Rocket jump

Manewr, który zapoczątkowała seria Quake, dostępny dla żołnierza. Jeżeli jeszcze nie wiesz, o co w nim chodzi - polega na wystrzeleniu sobie rakiety pod nogi w momencie skoku, co nas może, w zależności od chęci, przyspieszyć, wybić w górę, lub dostać się na ciężko dostępną przeszkodę. Manewr ten przydaje się do dostania się m.in. na kontenery na Granary, czy spiralę na Badlands w znacznie szybszy sposób. Może również służyć do ucieczki. Rocket jump zabiera 27-50hp. Crouchjump sprawia, że lecimy znacznie wyżej/dalej.

 

Sticky jump

Dostępny dla demo. Wygląda mniej więcej jak rocketjump, tym razem jednak kładziemy jedną bombę samoprzylepną na ziemi i detonujemy ją będąc nieco poza nią. Dwie bomby znacznie zwiększają nasz zasięg. Trzy bomby nas zabijają. Sam stick umożliwia nam skok taki, jak rocket jump. Crouchjump również sprawia, że lecimy znacznie wyżej/dalej.

 

Airstrafing

Gdy już lecimy, puszczamy klawisz odpowiedzialny za podążanie do przodu, zamiast tego wciskamy klawisz kierunkowy i obracamy się w tę samą stronę. W ten sposób skręcamy w trakcie skoku/lotu. Szczególnie przydatna umiejętność podczas rocketjumpingu/stickyjumpingu.

 

Rollout

TFowe określenie dojścia z respa na środkowy CP, korzystając z powyżej wymienionych jumpów. Rzecz absolutnie niezbędna, jeżeli chcecie zagrać mecz 6v6. Oto przykładowe rollouty dla żołnierza na Badlands, Granary,

 

 

TF2 nie jest wprawdzie grą, która nadaje się do jakiegoś naprawdę skomplikowanego trickjumpingu, to możliwości sticky/rocketjumpingu pozostały duże, a scena zdążyła się nieco rozwinąć.

Możecie więc obejrzeć popisy zagranicznych trickjumperów (

) oraz Polaka - Elevena (w poprzednich) i Arta (
i
To jest ukryta treść, proszę
).

 

 

9. Modyfikacje (HUD, Hitsoundy, Damage account, inne)

 

(Uwaga - po F2P Updacie zgłoszono parę problemów z HUDami - niektóre z nich mogą powodować crashe, jeżeli jest to jakaś starsza wersja!)

HUD (Head's Up Display)

 

TF2 standardowo zawiera dwa HUDy - jeden zwykły, drugi pomniejszony. Po pewnym czasie jednak możemy dojść do wniosku, że wolelibyśmy coś wyraźniejszego. Możecie więc wgrać jeden z poniższych HUDów. Są cały czas wspierane i update'owane, muszą być poprawiane po każdym większym updacie. Screenshoty znajdziecie na stronach. Foldery z HUDem wrzucacie do waszego folderu Steam/steamapps/<twojlogin>/team fortress 2/tf.

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę

 

 

Hitsoundy

Tak, TF2 ma hitsoundy!

 

 

 

 

 

/Ta komenda uruchamia hitsoundy

tf_dingalingaling "1"

 

Niektórym to wystarczy, ale innych będzie on denerwował. Wybierzcie więc jeden z załączonej paczki (link do załącznika jest na dole) i nazwijcie 'hitsound.wav'.

 

 

 

 

/Ta komenda zapewnia brak 'gubienia się' hitsoundu przed grą

play "hitsound.wav"

3 bonusowe komendy:

 

 

 

/kontrola głośności hitsoundu

tf_dingaling_volume "0.75"

/kontrola tonu hitsoundu - polecam zmienić i zobaczyć o co chodzi. Używajcie wartości 1-225.

tf_dingaling_pitchmaxdmg "100"

tf_dingaling_pitchmindmg "100"

Combat Text:

Tyle RPG w FPSie!

Chodzi tu o zadany damage (lub wyleczenia) pokazane nad głowami oponentów bądź pobratymców.

 

 

 

 

/A ta oto komenda to uruchamia

hud_combattext 1Jeżeli uważacie, że jest niewyraźny, to

To jest ukryta treść, proszę

 

 

10. Gratisy

 

Czyli bardziej ciekawostki, niż poradniki.

 

 

10.1. Jak zdobyć darmowe czapki?

"Wy macie czapki. Ja też chcę!"

 

Proszę bardzo, oto szybkie poradniki jak zdobyć darmowe czapki:

 

75px-Item_icon_Ghastly_Gibus.png

Ghastly Gibus, dla każdej klasy - Zdobądź achievement Ghastly Gibus Grab w Team Fortress 2.

Chyba najprostsza czapka do zdobycia. Musicie zdominować osobę (zabić ją 4 razy, nie ginąc w międzyczasie z jej ręki), która posiada w plecaku właśnie taką czapkę.

 

75px-Item_icon_Alien_Swarm_Parasite.png

Alien Swarm Parasite, dla każdej klasy - Zdobądź achievement Hat Trick w grze Alien Swarm.

Znajdujemy gracza skłonnego do pomocy. Ściągamy i odpalamy razem z nim grę. Tworzymy w multi serwer co-op, przechodzimy dwie misje we dwójkę. Po zdobyciu achievementu możemy śmiało skończyć.

 

75px-Item_icon_Spiral_Sallet.png

Spiral Sallet, czapka dla żołnierza - Zdobądź achievement Mission Accomplished w Spiral Knights.

Ściągamy grę, odpalamy, tworzymy dowolną postać. Przechodzimy tutorial. Potrzebujemy energię do reszty misji, więc wychodzimy i odpalamy na następny dzień. W Rescue Campie idziemy cały czas w górę, aż natrafiamy na dłuższy korytarz. Tam używamy windy, przechodzimy pierwsze etapy. Gdy docieramy już do Haven, tam znowu idziemy w górę aż trafiamy na Arcade. Wchodzimy w pierwszą lepszą windę, przechodzimy etapy, powinny być trzy. Po dojściu do windy, która przetransportuje was na następny etap bez ubytku energii powinniście dostać achievement, a w TFie czapkę.

 

75px-Item_icon_Frontline_Field_Recorder.png

Frontline Field Recorder, dla każdej klasy - Zdobądź achievement Local Cinema Star w Team Fortress 2.

Czapka nieco ciekawsza, zadanie nieco trudniejsze. Zgrywamy ciekawy replay z TFa (najpierw musimy wejść na serwer mający taką możliwość, zapisujemy go). Następnie odpalamy edytor, obrabiamy film w razie potrzeby, zgrywamy do pliku AVI. Tworzymy konto w serwisie Youtube, logujemy się przez TF2 i z TF2 uploadujemy wcześniej zgrane video. Po uploadzie pozostaje nam... nabicie 1000 wejść. Możecie cierpliwie czekać, możecie też skorzystać z metod publikowanych w internecie, wasz wybór.

 

I nic poza tym? W życiu, rozglądajcie się za tym, co Valve organizuje, nieraz możemy zdobyć czapkę za bardzo proste do wykonania rzeczy!

 

 

10.2. Linki:

 

Tej gry od kilku lat nie tworzy Valve - tworzą ją gracze. Nie tylko od strony grającego tłumu - większość noszonych przez was czapek i używanych przez was broni to dzieło graczy, a w przypadku każdego zestawu tematy odnośnie statystyk broni i ich wyglądu liczyły dziesiątki stron. Samo Valve również namawia użytkowników do bycia kreatywnymi, co potwierdza choćby

To jest ukryta treść, proszę
; akcje, takie, jak Polycount Update (z którego 11 setów znalazło się już w grze!), czy
To jest ukryta treść, proszę
. Prócz tego każda z nowszych gier Valve jest w zasadzie jednym wielkim powoli tworzącym się meme. Głównie za sprawą Garry's Moda i pomysłu graczy ciągle
To jest ukryta treść, proszę
.

 

 

Odnośnie fragmovies, polecam zajrzeć do

To jest ukryta treść, proszę
, bądź też na nasz
To jest ukryta treść, proszę
.

 

 

Strony do śledzenia swoich plecaków, czy statystyk poza grą:

To jest ukryta treść, proszę
- Możesz przejrzeć zawartość plecaka i aktualne wyposażenie postaci. Przy każdym wejściu w twój plecak strona tworzy jego historię.

To jest ukryta treść, proszę
- Ta strona nie tworzy historii, przy odświeżaniu jednak uzyskujecie aktualny co do sekundy stan plecaka.

To jest ukryta treść, proszę
- Kolejna strona do przeglądania plecaków. Tutaj możemy zobaczyć dokładniejsze dane itemów.

To jest ukryta treść, proszę
- Zgadnijcie, jaka stronka? Tak, do przeglądania plecaków. Obok plecaka macie też odnośniki do plecaków osób z waszej friend listy. Stworzona przez
To jest ukryta treść, proszę
.

To jest ukryta treść, proszę
- Stronka tworzy spis ustalonych rzeczy z waszego plecaka. Świetna rzecz, gdy macie w cholerę itemów do zaoferowania, chcecie je wymienić, a nie chce się wam tego pisać ręcznie.

To jest ukryta treść, proszę
- Dużo różniastych rzeczy.

To jest ukryta treść, proszę
- Statystyki. Zbiera ona informacje z publicznych plecaków i wyznacza ilość aktualnie istniejących czapek/przedmiotów. Podlicza też, ile to procent w zestawieniu ze wszystkimi kontami.

To jest ukryta treść, proszę
- Ponownie strona stworzona przez Qbę. Zbiera informacje odnośnie naszych postępów w czasie gry i odnotowuje, ile danymi klasami mieliśmy przegranych godzin w konkretnych dniach.

To jest ukryta treść, proszę
- Ta stronka, stworzona przez Lukiego (tak, na każdym kroku mamy powody do dumy) wygeneruje wam sygnaturkę na fora z konkretnych stron waszego plecaka.

 

Inne przydatne strony

To jest ukryta treść, proszę
- Największa aktualnie strona o tworzeniu nowych map. Tutaj też znajdziecie najnowsze i najciekawsze mapy tworzone przez ludzi, których wirtualne światy już się znajdują w grze!

To jest ukryta treść, proszę
- A to polski serwis dotyczący kreowania map. Prócz TF2 interesują się innymi grami spod silnika Source.

To jest ukryta treść, proszę

To jest ukryta treść, proszę
- tutaj ściągniecie skiny i mapy (oraz inne duperela, o których szkoda się rozpisywać).

To jest ukryta treść, proszę
- młodszy, lepszy brat gambanana

 

 

Poradnik napisany przez: Xantraz

Źródło:

To jest ukryta treść, proszę
.

PORADNIK NIE NAPISANY PRZEZEMNIE TYLKO PRZEZ Xantraza Z TF2.com.pl

 

zjeba**em Prosze o usuniecie

Nie tyle groźny jest rosyjski czołg, co jego pijana załoga.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...