Skocz do zawartości

[TuT] Meta game - z czym to się je.


~Gryffin~

Rekomendowane odpowiedzi

qlf.png

Witam wszystkich w moim poradniku odnośnie meta game. Na początku chciałbym prosić wszystkich userów o pomoc. Otóż nikt nie jest idealny, a szczególnie ja. Jeśli zauważycie jakikolwiek błąd ortograficzny/logiczny/gramatyczny lub po prostu macie inne zdanie na jakiś temat, który poruszyłem w tym poradniku, proszę was o PW o temacie Poradnik. Z góry dziękuję i życzę owocnej lektury.
Na początek mały FAQ :

  • Pytanie : Co to jest meta? Odpowiedź : Jest to po prostu trend panujący w danej chwili na postacie/spelle/przedmioty.
  • P : Kto ustala metę? O : Meta ustala się sama, duży wpływ mają na nią gracze na turniejach, sławni streamerzy, youtuberzy. Sam Riot powiedział, że nie zamierza ingerować w metę. Robią to lecz tylko dlatego, że muszą. Pamiętacie pół roku temu wielki BOOM na BC? Dostał buffa w czasie, gdy riot znerfił m.resisty. Aby radzić sobie vs talon z 5 BC gracze kupowali HP. I tak zaczęła się HP meta, gdzie nawet ADC z nim biegał.
  • P : Dlaczego warto przełamywać metę? Daje to przewagę nad przeciwnikiem, tą przewagą jest element zaskoczenia, dezorientacja. Po ~200 grach w takim samym ustawieniu człowiek może przywyknąć, a tu taka nagła zmiana i easy win dla przeciwników.
  • P : Więc czemu gracze tego nie robią? O : Z prostego powodu - strachu. Strachu przed flamerami, ragequiterami, reportami. KOCHANE COMMUNITY <3 Dodatkowo większość podąża za tłumem, zero oryginalności, tfu.

OBECNA META

Sytuacja wygląda mniej, więcej tak : Przeszliśmy przez metę aur, tzn. co najmniej 2 aegisy w jednym teamie + Solari itd. Junglerzy nie mogą już kupić fajnej aury na początku gry, gdyż jest za droga. A więc co kupują? DMG! Obecnie mamy metę AD dmg dealerów na midzie i w jungli. Mówiąc o midzie, nie chodzi mi o typowych assasynów typu Zeda, Talona, którzy tam są od zawsze, lecz Wukonga, Xina i Jarvana. Oto typowy setup na dziś :
ADC(ranged) + Support BOTLANE
AD dmg dealer/AP dmg dealer MIDLANE
AD dmg dealer JUNGLE
Tank/Offtank TOPLANE
Co zyskujemy takim ustawieniem? Duży dmg w late, chyba to tyle.
Co tracimy tym ustawieniem? Element zaskoczenia przeciwnika.
Postacie, które idealnie wpasowują się w tą metę :

caitlyn-6.png + Leona_Square_0.png
Zed_Square_0.png / 1jqc.png / wukong.png /v8j8.png / Kassadin_Square_0.png
MasterYi_Square_01.png / Xin_ZhaoIcon.png / Lee_SinSquare.png
JarvanIV_Square_0.png / darius.png / elise.png / ZacSquare.png
Kolejność nie jest losowa. Jest zgodna z setupem podanym powyżej.



ODSTĘPSTWA OD METY

Lane swap

Jak sama nazwa skazuje, ta taktyka polega na zamianie liniami. ADC i Support bota zamieniają się liniami z midem / topem. Bierzemy szybkiego turreta, idziemy na smoka i wracamy na bota z dużą przewagą golda.
Co zyskujemy tym ustawieniem? Szybki turret, gdyż przeciwnik nie da rady 2 vs 1, free kille, dominacja jednej z linii, free smok. Wyfarmiony ADC.
Co tracimy tym ustawieniem? Jeśli trafimy na nieogarniętego midera/topera, który straci turreta na bocie szybciej niż my go weźmiemy to będzie ciężko.
Postacie idealnie wpasowujące się w tą taktykę :


caitlyn-6.png + sona.png
Na bocie w tym czasie potrzebujemy postaci, która ma jakiś sustain i da radę przetrzymać tą linię.
shen.png/ avatar_18590.png

 


Double top

Taktyka ta polega na braku junglera i pójściu w 2 osoby na górną aleję. Jedna osoba bierze postać, która w late da sobie radę nawet bez farmy i robi za pseudo junglera. Dlaczego pseudo? Gdyż my bierzemy tylko swoje buffy i próbujemy gankować mida / zabijać enemy junglera / pushować topa.
Co zyskujemy tym ustawieniem? Dużą przewagą w goldzie dzięki turretom na midzie i topie, wyeliminowanie enemy topa z gry.
Co tracimy tym ustawieniem? Jeśli trafimy na ogarniętego junglera, skupi się on na botlane i gra tam będzie 3 vs 2 + smoki dla nich.
Postacie, które dobrze wpasowują się w tą taktykę :


caitlyn-6.png + sona.png
Ten bot da radę przetrwać bez junglera.
elise.png
Idealna na rolę pseudo junglera.
JaxSquare.png
Da radę w late nawet dzieląc się farmą.

 


Double ADC

Taktyka polegająca na puszczeniu drugiego ADC na topa. Potrzebujemy wtedy hard CC supporta oraz tanka w jungli.
Co zyskujemy tym ustawieniem? Ogromny dmg w late, łatwy kite i push topa.
Co tracimy tym ustawieniem? Musimy dużą uwagę zwracać na protect naszych carry. Dodatkowo tracimy trochę tankowatości jaką dałby nam offtank na topie.
Postacie, które dobrze radzą sobie w tej taktyce :


vayne.png / quinn.png
Mają mechanizm ucieczki i epickie late. Dodatkowo mają CC.
ZacSquare.png
Tankowatość, dużo CC do protectu.
thresh.png / Leona_Square_0.png
Idealne supporty do protectowania naszych 2 carry.

 


SPELLE


Spelle odgrywają bardzo dużą rolę w naszej grze. Po nich określamy nasz styl gry, to one dają nam możliwość absorbowania obrażeń, łatwej ucieczki czy teleportacji. Wróćmy jednak do korzeni czyli do spelli początkowych.

Surge.pngFortify.pngRally.png
Dlaczego tych spelli już nie ma? Co się z nimi stało? Otóż Riot usunął je z gry, gdyż były nieprzydatne(Surge) lub broken(Fortify).
Wracając do rzeczywistości, obecnie mamy 12 spelli. Jednak tylko 8 z nich jest w użyciu.


Flash.png
Flash, obecny core spell na wszystkie postacie. Jeśli nie bierzesz flasha to zostaniesz zwyzywany od noobów, unskilledów itd. Daje nam możliwość ucieczki przez ściany, pomaga w zdobywaniu killi. Może być używany zarówno ofensywnie jak i defensywnie.

lol_sortinvoc_barriere.png
Bariera, stosowana chyba tylko na ADC i czasami na APC. Bierzemy ją, gdy przeciwnicy mają high burst championy takie jak Fizz. Stosowana jedynie defensywnie.

Exhaust.png
Exhaust, brany jest na ADC/Supporcie, czasem również, gdy chcemy zachować pasywną linię na topie, a gramy vs np. Jax. Stosowany przeważnie defensywnie, przeważnie używamy go na przeciwnym ADC lub sfeedowanym AD dmg dealerze.

Ghost.png
Ghost, rzadko stosowany ze względu na to, że daje nam mniej możliwości niż flash. Obecnie bierze się go chyba tylko na Singedzie i Olafie. Może być stosowany zarówno defensywnie jak i ofensywnie.

Ignite.png
Ignite, kolejny z core spelli. Łatwiejsze zabijanie, możliwość zrobienia first blooda, dobijanie uciekających to tylko niektóre z jego możliwości. Jest to spell w 100% agresywny.

Smite.png
Smite, brany tylko i wyłącznie na junglerach. Ułatwia nam robienie buffów, kontrolę barona i smoka.

Teleport.png
Teleport, użyteczny spell, który pozwala nam na roam z topa/mida na inne linie. Możemy równie dobrze kontrolować drake, splitpushować czy pushować inne linie, nie bojąc się o push własnej.

Cleanse.png
Cleanse, rzadko używany spell, głownie przez dodanie 2 przedmiotów ściągających CC. Spell jak najbardziej deffensywny, przydatny gdy przeciwnicy mają hard CC.

ITEMY


O itemach i buildach można dyskutować godzinami, ja jednak przybliżę wam, które itemy pojawiają się w każdej grze i czemu tak się dzieje.

3153.png
BoTRK daje nam wszystko co jest ADC do szczęścia potrzebne. Dodatkowo ten epicki aktyw <3 Core w HP mecie.

3026.png
GA, po pierwsze ma epicki pasyw, który nie raz ratował nam dupę, gdy dostaliśmy ostry focus. Daje dużo survi, oraz świadomość, że mamy 2 życia. Stosowany głównie na ADC lub sfeedowanym bruiserze.

3190.png
Solari ma w sobie to co support potrzebuje, by być supportem. Aura, AoE shield, po prostu core na supportach.

3035.png / 3135.png
Dużo przebicia, które w late daje wprost nieziemskie efekty. Core na ADC i APC.

3083.png
Warmog, 1000 HP + epicka regeneracja, muszę mówić więcej?

3157.png
Core item na wszystkich one-combo APC. Po użyciu combo, używamy aktywa i czekamy na CD.



To już wszystko co miałem wam do przekazania, mam nadzieję, że niektórym pomogłem. Jeśli podobał ci się poradnik, możesz zostawić lajka, nie obrażę się. :)

Odnośnik do komentarza

Nie ma czegoś takiego jak meta, to gracze ustalają metę i można sobie grać jak się chce, potem wychodzą takie kwiatki że ludzie piszą WTF sion poppy shaco wtf wtf wtf out of meta report -.-

Sam sobie przeczysz. Pierw piszesz, że nie ma mety, a dalej, że gracze ją ustalają. Czyli mamy rozumieć, że nie ma mety, ale jest ona ustalona przez graczy.

Poradnik nawet fajny, taki inny(?). Z chęcią przeczytałem.

Odnośnik do komentarza

Lane swap zły,
jeżeli to my swapujemy linie to nie zyskujemy smoka, smok jest na bocie, a my na topie, w czasie gdy razem z junglerem przeciwnikow na smoku moze byc 4, a naszych sojusznikow 3, bo z topa 2 osoby beda zbyt dlugo na niego isc, a wiec w pewnym sensie tracimy smoka, ew. musimy na niego uwazac. Wracamy na bot lane z dużą ilością złota, gdy przeciwnik ma dokładnie to samo, czemu miałby mieć mniej jak ma taką samą sytuacje jak my + może zrobić łatwo smoka? też ma 2 v 1 na bocie jak tak sie dzieje. a wiec gold zwykle jest taki sam. Szybki turret - racja, niestety przeciwnicy moga takze bardzo latwo go zdobyc. Wg. mnie jest to po prostu po to aby zniszczyć przeciwnego topera ktory jest bardzo mocny, albo przeciwny bot laner jest dla nas zbyt mocny, lub mamy adc ktory potrzebuje farmy, a wiemy, ze nie bedzie mogl spokojnie farmic
Taktyka double top to praktycznie to samo co jungler + top, jedynie jungler idzie na top lane gdy jest swap lane aby pomoc deffować swojemu top lanerowi dlatego na topie przebywa najczęściej... Dodatkowo jak mamy większą część czasu przebywać na topie, nie da to nam szybkiej wieży na midzie... jezeli top jest 1 v 1 to po co double top, jak o wiele lepszy bylby babysit topa ciaglymi gankami a nie staniem na lini z nasza osoba, ew. idziesz czasem na mida gdy top jest spushowany, chyba, że przeciwny top tak sfeedowany, że nawet w 2 nie dajecie rady a chce spushować wieże wtedy przychodzisz z tyłu pomóc odpushować miniony

to chyba wszystko co było błędne i zauwazylem lepiej to popraw
Dodatkowo cleanse jest chyba w wiekszosci przypadkow defensywny... offensywny tylko w przypadkach gdy kogos gonimy i dostaniemy stuna, slowa czy cos innego, a defensywny w o wiele wiecej przypadkach gdy np dostaniemy jakies ult fizza, stuna z sony ulta, stuna od vayne E, zwykle jak dostaniemy stuna a nie jestesmy z tylu z max. 1 przeciwnikiem odrazu padamy(na adc) a wiec wedlug mnie jest on defensywny

Odnośnik do komentarza

Jeśli na takim Hecarimie weźmiesz Flasha zamiast Ghosta to dopiero wtedy zostaniesz zwyzywany :P

Poradnik bardzo fajny, ładnie opisany, zawiera przydatne rzeczy, Like It :D

Na double ADC imo nadaje się tylko i wyłącznie Vayne, Quinn raczej odpada, chociaż ogarnięty gracz coś nią ugra.

Ostatnio coraz częściej widzę Mastera na jungli z Exhaustem+Smite (wiadomo, bez reda brak cc), ogólnie Ehxaust jest dosyć często brany.

Flash jest prawie zawsze, to fakt. Jednak jak wspomniałem jest więcej postaci które się bez niego obejdą (Master, Hecarim, Rammus, Rengar).

 

Ogółem za poradnik dostajesz zasłużonego like'a ;)

Gold Member | Blue Member | exMentor

Tuty:


http://www.mpcforum.pl/topic/730246-hackd3d-aimbotchamsasus/


http://www.mpcforum.pl/topic/636147-hack-vindictus-hack-ohkgod-mode-i-inne/


http://www.mpcforum.pl/topic/894644-minitut-first-blood/


http://www.mpcforum.pl/topic/974899-tut-rengar-top-w-s3/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/975370-tut-blue-kha/


http://www.mpcforum.pl/topic/976598-tut-aatrox-the-darkin-blade/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/977439-tut-elise-quenn-of-the-jungle/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/978037-tut-vi-niszczycielka-z-plitover/


http://www.mpcforum.pl/topic/978821-tut-diana-midjungle/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/980830-tut-akali-wycarruj-sobie-mecz/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/981805-tut-jarvan-iv-wzor-dla-junglerow/ 


http://www.mpcforum.pl/topic/1001036-tut-lissandra-the-ice-witch/

 

 

Odnośnik do komentarza

Lane swap zły,

jeżeli to my swapujemy linie to nie zyskujemy smoka, smok jest na bocie, a my na topie, w czasie gdy razem z junglerem przeciwnikow na smoku moze byc 4, a naszych sojusznikow 3, bo z topa 2 osoby beda zbyt dlugo na niego isc, a wiec w pewnym sensie tracimy smoka, ew. musimy na niego uwazac. Wracamy na bot lane z dużą ilością złota, gdy przeciwnik ma dokładnie to samo, czemu miałby mieć mniej jak ma taką samą sytuacje jak my + może zrobić łatwo smoka? też ma 2 v 1 na bocie jak tak sie dzieje. a wiec gold zwykle jest taki sam. Szybki turret - racja, niestety przeciwnicy moga takze bardzo latwo go zdobyc. Wg. mnie jest to po prostu po to aby zniszczyć przeciwnego topera ktory jest bardzo mocny, albo przeciwny bot laner jest dla nas zbyt mocny, lub mamy adc ktory potrzebuje farmy, a wiemy, ze nie bedzie mogl spokojnie farmic

Taktyka double top to praktycznie to samo co jungler + top, jedynie jungler idzie na top lane gdy jest swap lane aby pomoc deffować swojemu top lanerowi dlatego na topie przebywa najczęściej... Dodatkowo jak mamy większą część czasu przebywać na topie, nie da to nam szybkiej wieży na midzie... jezeli top jest 1 v 1 to po co double top, jak o wiele lepszy bylby babysit topa ciaglymi gankami a nie staniem na lini z nasza osoba, ew. idziesz czasem na mida gdy top jest spushowany, chyba, że przeciwny top tak sfeedowany, że nawet w 2 nie dajecie rady a chce spushować wieże wtedy przychodzisz z tyłu pomóc odpushować miniony

to chyba wszystko co było błędne i zauwazylem lepiej to popraw

Dodatkowo cleanse jest chyba w wiekszosci przypadkow defensywny... offensywny tylko w przypadkach gdy kogos gonimy i dostaniemy stuna, slowa czy cos innego, a defensywny w o wiele wiecej przypadkach gdy np dostaniemy jakies ult fizza, stuna z sony ulta, stuna od vayne E, zwykle jak dostaniemy stuna a nie jestesmy z tylu z max. 1 przeciwnikiem odrazu padamy(na adc) a wiec wedlug mnie jest on defensywny

Co do lane swapa pragnę zaprzeczyć. Otóż, gdy go robimy, pushujemy jak najszybciej, bierzemy turreta i wtedy idąc na bota przy okazji bierze się smoka w 5. Zwykle dzieje się to w okolicach 7 minuty. Enemy bot niby też ma łatwo ale jednak nie. Nie robimy lane swapa, gdy możemy wyjść na gorsze, tzn. nie posyłamy na solo bota jakiegoś Singeda, bo chłopaka zakatują.

Druga sprawa - double top. Otóż my nie jesteśmy junglerem - w tym jest szkopuł. My pushujemy topa w 2, po czym w 3 pushujemy mida. Bierzemy drake i mamy duużą przewagę w goldzie.

A z Cleansem to zwykły błąd przez roztargnienie :P Dzięki wielkie, leci lajk.

Odnośnik do komentarza

@Up ale na lane swap top lane to jest to samo co bot lane przeciwnej druzyny a wiec tak - oby dwie druzyny mają łatwiej, dodatkowo przeciwna drużyna która jest na bocie może łatwo zrobić smoka szybciej niż my spushujemy - przeciwnicy tez moga sie nastawic na szybki push ale tutaj duza role odgrywa jungler ktory nam pomaga szybko spushowac turreta przeciwnika, z dobrymi pusherami będziesz mial racje

Odnośnik do komentarza

obecnie w jungli lataja tylko tanki ktore I TAK ROBIA DMG, np taki j4 z pasywy, xin z q, udyr q/r. Dps w jungli jest zbedny

top to miejsce dla bruiserow

mid to casterzy

 

meta hp juz nie obowiazuje ze wzgledu na botrk, ktory ja zniszczyl, a ga to byl bardziej s2 item, teraz juz rzadziej uzywany

tyle w temacie

League of Legends

Odnośnik do komentarza

HaHaHa powiedz mi jeszcze, że na tryndzie się bierze flasha HaHaHa tak samo hecarim, ja tam bardziej wolę ghosta, ponieważ mam boost na 7s a nie jakaś zbędna teleportacja na 2 m, i tak Cie dogonią...

qxv1fr.jpg


by NovusOrdo


It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt. ~Mark Twain

Odnośnik do komentarza
  • 2 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający forum [TuT] Meta game   0 użytkowników
    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...