Sweetasny Opublikowano 27 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2012 Witam! Widząc pozostałe artykuły w tej kwestii, odważyłem się w końcu napisać swój poradnik dla czempiona, którego uważam za main - jungle Maokaia. Mam nadzieję, że lektura nie będzie dla was udręką. Maokai - opis czempiona Maokai należy obecnie do grona jednych z najpopularniejszych jungle Tanków do spółki z postaciami takimi jak Nautilus, Amumu czy Alistar. Jego cechy to elastyczność w kwestii buildów, bardzo mocny gank dzięki świetnemu gap-closerowi i CC (Snare, Slow, Knocback) i duża przydatność w teamfightach, która w niewielkim tylko stopniu zależy od przedmiotów na jakie go stać. Jego skillset jest kontrą na dwa poważne zjawiska w obecnej mecie - dashe oraz AoE. Maokai kontruje wszelkie dashe, blinki czy inne ciekawe metody ucieczki przez swój dalekosiężny Twisted Advance, pozwalający złapać przeciwnika niezależnie od tego jak daleko nam spróbuje zwiać (no chyba, że stracimy na nim wizję w trakcie TA). To duży plus w tych czasach, pełnych czempionów takich jak Riven, Ezreal czy Ahri. Drugą, w sumie ważniejszą kwestią jest kontrowanie AoE. AoE Teamcomp łatwo zrobić i sprawić by działał jak maszyna, gorzej go skontrować. Maokai to robi przez swój Vengefull Maelstrom, redukujący o 20% obrażenia zadawane nam i naszym sojusznikom - co często wystarczy by sprawić, że ta ulta Branda nie wyśle nas wszyskich spowrotem do bazy. Masteries Jak będę miał dostęp do głównego kompa, dorzucę słodkie focie. Na razie musi wystarczyć opis słowny. To są moje standardowe masteriesy na większość jungle Tanków. Ważne rzeczy tu to: ulepszony Smite, wszystko co daje nam Healtha, Armora i Flat Redukcję Obrażeń (tą od minionów i tą ogólną). No i Juggernaut, jakoże 3% dodatkowego Healtha i redukcja CC są naprawdę dobre. Poza tymi talentami, wybieraj co chcesz. Osobiście preferuję Vigor (Regeneracja Zdrowia) i Initiator (Movement Speed działający gdy masz powyżej 70% Healtha). Dobre też są: Magic Resistance i CDR. Poza tym, reszta tego drzewka to badziew pierwszej wody. W drzewku Utility idziemy w standard - ulepszony Flash, Mana i Movement Speed. Ktoś mógłby się skusić na Mana Regeneration, ale jungle Maokai nie ma problemów z maną - na początku mamy blue buffa, później Philo Stone. Poza tym lubię przedłużony czas trwania buffów, dłuższy czas trwania pierwszego Blue Buffa daje nam więcej czasu na spokojną farmę i ganki. Runy Z Runami na Maokaia jest tak jak ze Szpinakiem. Ktoś kiedyś źle wyliczył zawartość żelaza w szpinaku, i świat zakrzyknął nagle, że to panaceum na całe zło i choroby. W podobny sposób działa tak rune page proponowany przez d000ma, człowieka wielce zasłużonego dla gry Maokaiem w starej jungli. Tak, to ten gość opracował ścieżkę w której najpierw robi się Wraithy. Dziękujmy mu, ale wraz ze zmianą jungli przestańmy go słuchać. Tak dla pewności: by jako Maokai zaczynać na Wraithach, nie potrzebujesz ani jednego punktu AP. Stąd też moje runy na Maokaia wyglądają tak: Marki: Attack Speed Glify: Magic Resistance per Level Seale: Armor Quinty: Movement Speed Jak to mówią anglosasi, "mobility is the name of the game". Zaczynając z butami, mając runy/masteriesy na Movement Speed stanowczo zwiększasz swoje szanse na efektywny gank, jakoże uzyskujesz przewagę szybkości nad przeciwnymi lanerami. Dzięki temu możesz szybciej wejść w zasięg Twisted Advance'a - co często jest równoważne ze zgonem nieszczęśnika. Czemu Magic Resistance per Level? Ponieważ "wbudowany" MRes Maokaia nie skaluje się z levelami, więc warto w to zainwestować, by nie ginąć na sam widok przeciwnego AP - bo jak wiadomo, z dobrymi itemami na MResa w tej grze jest ciężko. No i jeśli ktoś nie wie - Attack Speed to najlepszy sposób na przyspieszenie swojej jungli, chyba, że Twoja postać ma już wbudowany steryd do tego stata. Jakoże Maokai nie ma, to AS pięknie współgra z jego wysokim bazowym AD. Skill Order Zaczynamy z Sapling Tossem by móc spokojnie scoutować mapę i zacząć od Wraithów. Na drugim levelu bierzemy Arcane Smash by poprawić nasz AoE damage. Jeśli na trzecim levelu widzisz dobrą okazję na gank, nie bój się wziąć Twisted Advance i go wykorzystać. Jeśli zamiast tego decydujesz się na dalsze czyszczenie jungli, weź drugi rank Arcane Smasha. Maxujemy Arcane Smash jako pierwszy. Przyrost damage'a między Arcane Smashem a Sapling Tossem jest o dziwo taki sam (jeśli liczymy, że w czasie jednego Saplinga zrobimy dwa Smashe) - a wraz z levelowaniem go zwiększa się aplikowany przez nań slow, damage, zaś co najważniejsze koszt many pozostaje bez zmian (w przypadku Saplinga, zaczyna rosnąć). Pamiętamy o braniu ulty kiedy tylko się da. Owszem, redukcja się nie skaluje z jej rankami - ale zarówno damage jak i skrócony cooldown są cholernie ważne. Drugiego zwykle maxuję Twisted Advance. Mid-Game często zależy od twojej umiejętności łapania ludzi - a maxowanie TA zwiększa czas aplikowanego snare'a. Ścieżka Gdyby ktoś jeszcze nie wiedział - Maokai może uzyskać drobną przewagę nad innymi junglerami dzięki swoim Saplingom. Przy odrobinie wprawy jesteś w stanie wyczyścić pierwszy camp (Wraithy) przed wstaniem Blue Buffa. Jak to zrobić? Wrzuć pierwszego Saplinga na Wraithach dokładnie o 1:06. Drugi kiedy będzie tylko dostepny. Z trzecim poczekaj do momentu spawnu 1:40 - chcesz zaaplikować damage z lądowania jak i eksplozji. Po tym w zależności od twojego AP nie pozostanie żywe nic, lub duży Wraith będzie czekać na 1-2 fangi z autoataku. Po obrobieniu campa będziesz miał spokojnie czas by zdążyć do blue buffa. Ścieżka ta pozwala Ci zrobić coś, czego wielu ludzi się nie spodziewa po Maokaiu. Kiedy będziesz robić Wraithy drugi raz (Wraith->Blue->Wolves->Wraith) dostaniesz trzeci level. Zamiast pchać się na red buffa bez smite'a, który jest na cooldownie - możesz wylevelować Twisted Advance i zganczyć którąś z pobliskich linii. Mimo braku reda, taki gank często wymusza Flasha/zapewnia First Blooda. Osobiście to nie skupiam się zbyt wiele na farmie, przez wzgląd na to, że zawsze lepiej jest aplikować większą presję na linie - możesz poprosić swoich lanerów o czyszczenie pewnych campów (Mid Wraithy, Top/Bot Golemy). Tylko pamiętaj o buffach - utrata dowolnego z nich to poważny cios dla Twojej drużyny! Itemy Chociaż jak już wspomnieliśmy, Maokai nie jest zależny od tego na ile go stać - nadal ważnym jest by wiedzieć co i kiedy kupować. Na poczatek podstawowa kolejność zwyczajowego buildu: -> -> -> -> -> -> -> -> W tych czasach start Buty 3 Poty to niemal obowiązek, jeżeli liczysz na jakikolwiek gank przed 6 levelem. A Mao owszem, liczy na niego. Skończyły się czasy startu z Doranem na jakiejkolwiek linii, co oznacza, że wszyscy startują z Butami - jako jungler nie możesz sobie pozwolić na to by inni byli szybsi od ciebie. Buty pozwalają ci na robienie licznych ganków przed powrotem do bazy, przyspieszają twój pierwszy clear (mniej czasu Ci schodzi na wałęsaniu się po lesie) a poty dają Ci wystarczająco dużo sustainu by czuć się bezpiecznie. Philo/HoG to standardowy zestaw każdego tank Junglera. Jakoże często będziesz niedofarmiony, jakoże Twoim zadaniem jest ganczyć linie - dobrze jest kupić te dwa itemy generujące pasywnie gold. Dzięki temu nadrobisz swoje braki względem lanerów/farmiących junglerów. Poza tym, obydwa te itemy są na tyle solidne, że bronią się same. Philosopher Stone rozwiązuje wszystkie twoje problemy związane z Sustainem. Nie mówiąc o upgrade'ach w Shurelyę/Randuina. Jeśli chodzi o buty, to Merce. Tylko Merce. Tabisy najlepiej zostaw Top Lanerom walczącym przeciwko AA-based czempionom pokroju Tryndy bądź Fiory. Wiem, że są tanie i dają armora. Who cares. Merce są niemal wymagane na Maokaiu, przez wzgląd na to, że jego siłą w teamfightach jest sustained Crowd Control - spammowanie Arcane Smashem ile się da. A nie da się tego robić będąc zestunowany. Następny jest Aegis. Nie wierz w to, że to item dla supportów. Support nie zbuduje go przed 25-30 minutą gry, czyli w okresie kiedy item ten ma największe znaczenie. To szalenie dobry item na jakimkolwiek tanku, daje bazowe wartości Healtha/Armora/Magic Resista - co pozwala Ci na to, by po zbudowaniu go zacząć kontrować typ damage'a zadawany przez przeciwnika. Do tego aura, dająca całemu twojemu teamowi darmowe Null-mage Mantle i Cloth Armory potrafi zadecydować o wygranych teamfightach w mid-gamie. Shurelya to temat rzeka. Gdy gram premade, staram się by mieć w teamie 2 Shurelye - ciężko jest przebić siłę mini-ghosta dla całego twojego teamu. Powinieneś mieć ten item w momencie w którym zaczynają się teamfighty - jego aktyw sprawia, że inicjacja staje się banalnie prosta i bardzo skuteczna. Jest to szczególnie ważne w Solo Queue, gdzie Shurelya służy jako sygnał dla Twojego teamu - GO GO GO. Po tych itemach starasz się skupić na tym, czego Ci potrzeba. Opiszę kilka przypadków: * przeciwko silnemu AD/AS - . Redukuje efektywność AD Carry i Bruiserów, daje solidne defensywne staty no i jest upgradem Heart of Gold. Większość Tanków woli Frozen Heart przez wzgląd na manę i to 20% CDR, ale tank Maokai nie jest tak zależny od CDRów - nie masz 120 sekund CD na swojej podstawowej inicjacji. * przeciwko AP - . Jak słyszę "po prostu kup FoNa" to mnie krew zalewa. FoN to item dedykowany przeciwko specyficznym strategiom - zakup go dla zasady sprawia, że jego staty się marnują. Zamiast tego lepiej zainwestować w Abyssala. AP nieco zwiększa twój damage. Ilość MResa który zapewnia jest zaskakująco wysoka (lepsza niż np. w Banshee's Veil) no i aura, która ułatwia życie wszystkim AP w Twoim teamie. Kara -20 do MResa nie brzmi dobrze, do czasu aż nie zdasz sobie sprawy, że przeciętny carry ma 20-40 MResa - odjęcie 20 w połączeniu z runami/Sorcami sprawia, że przeciętny AP powinien zadawać im true damage. Nigdy nie ignoruj siły Abyssala! * przeciwko Poke Teamcompowi - . Jeśli grasz przeciwko teamowi, który jest dobry w poke'owaniu - czyli jeżeli grasz przeciwko takim postaciom jak AP Kog'Maw, Gragas, Twisted Fate lub Nidalee - kup FoNa. Magic Resist pozwala przeżyć ich harass. Health Regen pozwala Ci wejść w teamfight mając 80% hp zamiast 40. No i Movement Speed ułatwi Ci inicjację. Poza tym istnieje item, który jest bardzo silny aczkolwiek na Mao niedoceniany. Gdy widzę Oddone'a, który zwykle kupuje zarówno Randuina jak i Frozen Hearta - robi mi się niedobrze. Z całym szacunkiem dla niego, ale to nie jest coś czego się spodziewasz po graczu rangi competetive. Generale! Stackując to 175 Armora mówisz przeciwnemu AD Carry "Kup LW i zdejmij mnie na 2 hity, bo mam 2000HP." Owszem, debuff na AS ma znaczenie ale stackuje się multiplikatywnie - czyli nie dodajemy procentów do siebie a mnożymy je - 120% z 35% to... tak, 40%. Więc ja Ci mówię - kup Warmoga. Na sam koniec, ale lepiej późno niż wcale. Warmog to item cudowny w swojej prostocie. Daje Healtha... i jakiśtam regen. Ale daje tego Healtha dużo. Po jego zakupie przeciwnicy zaczną się Ciebie bać widząc ilość pasków na jakie dzielony jest Twój health bar. Alternatywą jest Sunfire Cape - kup go jeżeli nie masz czasu czekać na stacki dla Warmoga. Jest itemem o klasę niższym, ale efekt jest natychmiastowy - no i ma ładną synergię z Abyssalem. Na koniec Mam nadzieję, że dawka informacji jaką wam sprezentowałem o Maokaiu była zdrowa. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania - jestem zawsze skory do odpowiedzi. Dajcie mi znać, czy poradnik się podobał. Wkoncu Odnośnik do komentarza
MrHex Opublikowano 27 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2012 1 build, wszystko się zlewa. Dodaj kolarki itd, rozbuduj trochę. Odnośnik do komentarza
kondikk Opublikowano 27 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2012 Pozmieniaj te kolory, jak dla mnie, człowieka z wadą wzroku (pewnie nie tylko mnie) CIĘŻKO mi się to czytało, podkreślam CIĘŻKO, ale ład i skład jest i to się liczy Odnośnik do komentarza
MrSpritex1 Opublikowano 27 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Września 2012 Kolejny Rip. http://www.leagueoflegends.pl/forum/showthread.php?pid=1077981 ,,Odi profanum vulgus et arceo" by Cristiano. by MrSpritex1 (ja) Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.